Wydanie oraz wymiana dowodu osobistego

Prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej, a każdy pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany posiadać dowód osobisty. Dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość i obywatelstwo polskie.

Ważność dowodu osobistego:

  • dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 12. roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty jego wydania,
  • dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12. rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania,
  • dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12. rok życia, od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców, jest ważny przez okres 12 miesięcy od daty jego wydania.

Wydawanie dowodu osobistego

  • dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie,
  • wniosek o wydanie dowodu osobistego można złożyć przez Internet lub osobiście w urzędzie,
  • wniosek o wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełna zdolność do czynności prawnych,
  • wniosek o wydanie dowodu osobistego w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych składa rodzic, opiekun lub kurator (wymagana jest obecność tej osoby przy składaniu wniosku – wyjątek stanowią dzieci, które nie ukończyły 5. roku życia),

UWAGA!

Wnioski złożone przez Internet dla osób, które ukończyły 12. rok życia podlegają uzupełnieniu o odciski palców i wzór podpisu. Wnioski należny uzupełnić w ciągu 30 dni, licząc od dnia złożenia ich przez Internet, w urzędzie do którego zostały przesłane. Z dzieckiem musi przyjść wnioskodawca czyli rodzic, który wnioskował o dowód usługą online.

Co trzeba przygotować składając wniosek w urzędzie

  • kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym o wymiarach 35×45 mm*,
  • dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport do wglądu.

*zdjęcie do dowodu osobistego musi:

  • być wykonane na jednolitym jasnym tle z równomiernym oświetleniem,
  • posiadać dobrą ostrość,
  • odwzorowywać naturalny wyraz twarzy z zamkniętymi ustami, pokazywać wyraźnie oczy zwłaszcza źrenice, oraz nieprzesłonięte włosami brwi (fotografia osoby do 5. roku życia może nie spełniać tych wymogów),
  • obejmować wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii,
  • przedstawiać osobę w pozycji frontalnej z zachowaniem symetrii w pionie,
  • być bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami (jeżeli jesteś na zdjęciu w okularach z ciemnymi szkłami lub nakryciu głowy potrzebujesz odpowiedniego zaświadczenia),
  • fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.

Nie wypełnia się już papierowego wniosku o wydanie dowodu osobistego.

Jak odebrać dokument

  • dowód osobisty odbiera się w urzędzie, który przyjął wniosek,
  • dowód osobisty odbiera się osobiście,

WAŻNE!

Jeżeli nie możesz odebrać dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, która powstała po złożeniu wniosku, upoważnij inną osobę by odebrała go w twoim imieniu. Pamiętaj, żeby powiadomić wcześniej o tym urząd, który przyjął wniosek.

Miejsce złożenia dokumentów: Urząd Gminy Nozdrzec, USC pok. nr 22, tel. 134398020 wew. 28.

Tryb odwoławczy: nie przysługuje.

e-dowód

Każdy dowód osobisty wydany od 4 marca 2019 roku jest e-dowodem i zawiera warstwę elektroniczną. Nie zmieniły się dotychczasowe funkcje dowodu osobistego – nadal potwierdza tożsamość i obywatelstwo oraz uprawnia do przekraczania granic niektórych państw, które uznają go za dokument podróży. Dodatkowo, dzięki warstwie elektronicznej, osoby zainteresowane mogą używać e-dowodu do komunikacji z administracją publiczną i innymi podmiotami. Nową informacją na pierwszej stronie dokumentu (awersie) jest numer CAN. Jest on też zapisany w kodzie kreskowym na drugiej stronie. Numer ten służy do połączenia z warstwą elektroniczną dowodu osobistego. E-dowód umożliwia jego posiadaczowi: potwierdzanie obecności w określonym czasie i miejscu, uwierzytelnianie w usługach online za pomocą profilu osobistego, składanie podpisu osobistego.

Certyfikaty zamieszczone w warstwie elektronicznej dowodu osobistego:

  • certyfikat obecności zamieszcza się w warstwie elektronicznej każdego dowodu osobistego bez względu na zdolność do czynności prawnych,
  • certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną albo ograniczoną zdolność do czynności prawnych.
  • certyfikat podpisu osobistego zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego wyraziła zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu, albo – w przypadku osoby małoletniej, która ukończyła 13 rok życia – zgodę tę wyraził rodzic, opiekun prawny lub kurator tej osoby.

Zamieszczenie w dowodzie osobistym kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego wraz z danymi do składania tego podpisu oraz korzystanie z tego podpisu odbywa się na podstawie umowy posiadacza dowodu osobistego oraz dostawcy usługi zaufania. W przypadku unieważnienia dowodu osobistego skutkującego niemożnością korzystania z tego certyfikatu Skarb Państwa nie ponosi kosztów związanych z zakupem nowego kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego. Aby używać e-dowodu w domu trzeba posiadać czytnik i oprogramowanie, oprogramowanie można pobrać ze strony edowod.gov.pl.

Kody PIN potrzebne do certyfikatu identyfikacji i uwierzytelniania oraz certyfikatu podpisu osobistego można ustawić w dowolnym urzędzie miasta lub gminy przy odbiorze dowodu osobistego lub w dowolnym czasie po jego odbiorze. Zmienić kody PIN można samemu w domu lub w dowolnym urzędzie miasta i gminy.

Koperta z kodem PUK służy do odblokowania kodów PIN, nie ma możliwości otrzymania drugiej koperty z kodem PUK. Kopertę z kodem PUK można zabrać do domu albo pozostawić w urzędzie i odebrać gdy będzie potrzebna. Zablokowane kody PIN można odblokować bez kodu PUK w dowolnym urzędzie miasta i gminy.

RDK – rejestr danych kontaktowych

Składając wniosek o wydanie dowodu osobistego strona może wyrazić zgodę na przekazanie do Rejestru Danych Kontaktowych (RDK) imienia, nazwiska, numeru PESEL, numeru telefonu komórkowego, adresu e-mail. Każda osoba pełnoletnia, która posiada numer PESEL, może przekazać swoje dane kontaktowe do RDK w urzędzie miasta lub gminy albo poprzez e-usługi. Osoba uprawniona decyduje, które dane kontaktowe przekaże, jak długo będą one przechowywane w RDK, a w razie potrzeby zmieni je lub usunie. Wpis do RDK jest dobrowolny i bezpłatny.

Klauzula informacyjna RODO oraz oświadczenia i zgody na przetwarzanie danych osobowych