Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi za 2016 rok
- Wstęp:
Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 z późn. zm.) gmina zamieszcza analizę, która obejmuje okres funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Nozdrzec od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2016 r.
Gminy zobowiązane są do wykonywania corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno – biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania, a także potrzeb inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi, kosztów poniesionych w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych. Ma ona również dostarczyć informacji dotyczących liczby mieszkańców, liczby właścicieli nieruchomości, którzy nie wykonują obowiązków wynikających z ustawy, ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy, a także ilości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych odbieranych z terenów gminy oraz powstających z przetwarzania odpadów komunalnych pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno – biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania.
- Założone cele i przyjęty system gospodarki odpadami:
- Działania zmierzające do zapobiegania powstawania odpadów:
Dla zapobiegania i zmniejszania ilości powstających odpadów powinny być prowadzone m. in. następujące działania:
- Edukacyjno – informacyjne, polegające na kreowaniu zachowań konsumentów w kierunku:
- zakupu produktów o minimalnej ilości niezbędnych opakowań,
- zakupu produktów wykonanych z surowców z recyklingu,
- oddziaływanie na pracowników w kierunku redukcji zużywanych materiałów,
- ograniczania zakupów produktów jednorazowego użytku,
- popularyzacja stosowania materiałów wysokiej trwałości.
Edukacja społeczna powinna być prowadzona:
- w systemie nauczania, począwszy od zajęć w szkołach podstawowych, średnich i wyższych,
- za pomocą środków masowego przekazu (lokalna prasa, radio i telewizja),
- za pomocą rozpowszechniania ulotek, akcji plakatowej itp.
- Organizacyjne, poprzez:
- wprowadzanie selektywnej zbiórki papieru w biurach i szkołach,
- recykling opakowań toneru z drukarek i kopiarek,
- selektywne zbieranie odpadów na budowach,
Realizowane zadania:
- objęto systemem selektywnej zbiórki odpadów komunalnych wszystkich mieszkańców gminy
- organizuje się konkursy z zakresu wiedzy ekologicznej w szkołach,
- edukacja społeczna za pomocą ulotek i plakatów
- likwidacja dzikich wysypisk śmieci
Cele i kierunki działań.
Racjonalna gospodarka odpadami jest traktowana jako priorytetowe zadanie, ponieważ odpady stanowią źródło zanieczyszczeń wszystkich elementów środowiska.
Zasady postępowania z odpadami :
- zapobieganie i minimalizacja powstawania odpadów,
- zapewnienie odzysku, w tym głównie recyklingu odpadów, których powstania w danych warunkach techniczno-ekonomicznych nie da się uniknąć,
- unieszkodliwiania odpadów (poza składowaniem),
- bezpieczne dla zdrowia ludzkiego i środowiska składowanie odpadów, których nie da się, z uwagi na warunki techniczno-ekonomiczne, poddać procesom odzysku lub unieszkodliwiania.
Poniżej podano cele działań w tym zakresie cel
2.2 Cel ogólny długookresowy:
Zminimalizowanie ilości wytwarzanych odpadów w sektorze komunalnym oraz wdrożenie nowoczesnych systemów ich odzysku i unieszkodliwiania. Cel ogólny długookresowy i cele krótkoterminowe są zgodne z celem postawionym w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
.3 REALIZACJA ZADAŃ Z ZAKRESU GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI ZA 2016 ROK
Analiza sytuacji w gospodarce odpadami w gminie Nozdrzec :
Szczegółowe dane o Gminie Nozdrzec:
a/ powierzchnia Gminy Nozdrzec- 12 072 ha
b/ liczba miejscowości – 8
c/ liczba mieszkańców – ok. 8 387 zameldowanych
d/ liczba gospodarstw domowych – ok. 2010
e/ liczba budynków wielorodzinnych – 10
f/ sieć dróg publicznych, zgodnie z trasą przejazdu samochodu odbierającego odpady komunalne – ok. 80 km.
– Częstotliwość odbioru odpadów wystawianych do dróg publicznych zgodnie z uzgodnioną trasą przejazdu – raz na dwa tygodnie, zgodnie z harmonogramem, ustalonym pomiędzy Wykonawcą a Zamawiającym przed podpisaniem umowy.
– Firma PHU „EKOMAX” 38-200 Jasło, ul. Hankówka 28 świadczy usługi związane z odbiorem i wywozem odpadów komunalnych z terenu Gminy Nozdrzec. Jest to rozstrzygnięcie przetargu, który został przeprowadzony w Urzędzie Gminy Nozdrzec.
Obowiązki wykonawcy:
Zgodnie z zawartą Umową wykonawca dostarcza do sołtysów worki na odpady w kolorach oraz wyposażone w następujący nadruk:
a/ na worku koloru żółtego: NAZWA PRZEDSIĘBIORCY, GMINA NOZDRZEC – tworzywa sztuczne,
b/ na worku koloru niebieskiego: NAZWA PRZEDSIĘBIORCY, GMINA NOZDRZEC – papier
c/ na worku koloru zielonego: NAZWA PRZEDSIĘBIORCY, GMINA NOZDRZEC –szkło
d/ na worku koloru szarego: NAZWA PRZEDSIĘBIORCY GMINA NOZDRZEC – metale
e/ na worku koloru brązowego: NAZWA PRZEDSIĘBIORCY GMINA NOZDRZEC – odpady biodegradowalne.
f/ na worku koloru czarnego: NAZWA PRZEDSIĘBIORCY, GMINA NOZDRZEC – odpady niesegregowane
g/ na worku koloru popielatego: NAZWA PRZEDSIĘBIORCY, GMINA NOZDRZEC – popiół
Worki dostarczone przez Wykonawcę powinny być wykonane z folii o odpowiedniej grubości, dostosowanej do ilości i rodzaju odpadów, tak aby zapobiec ich rozrywaniu.
Właściciel nieruchomości nie ponosi kosztów związanych z zaopatrzeniem swojego gospodarstwa w worki Wykonawca dostarczy właścicielom nieruchomości ulotkę zawierającą informację o nowym systemie gospodarowania odpadami, zwłaszcza o sposobie segregacji odpadów na poszczególne frakcje odpadów oraz harmonogram wywozu odpadów.
Wykonawca zobowiązany jest do posiadania czytnika kodów (ean) kreskowych i dokonywania odczytów podczas odbioru odpadów celem kontroli rzetelności segregacji odpadów przez właścicieli nieruchomości. Numer identyfikacyjny (kod kreskowy) nadaje Gmina. Odbierający odpady zarejestruje ilość worków odebranych z danej nieruchomości z podziałem na frakcje odpadów i sporządzi raport z przejazdu, który następnie przekaże organowi Gminy
2.4 Opłata
Rada Gminy w Nozdrzcu na sesji dnia 28 czerwca 2016 r. uchwaliła stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi od osoby zamieszkującej daną nieruchomość w wysokości 12,00 zł od osoby odpady komunalne, które nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny (odpady komunalne nie poddane segregacji) – stawka miesięczna, oraz za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli są zbierane i odbierane w sposób selektywny stawkę pomniejszoną o 50 %, tj. 6, 00 zł od osoby na miesiąc.
Opłatę kwartalną należy wpłacać na rachunek bankowy: Urzędu Gminy nr 44 9093 1017 2004 0400 2310 0001, w kasie urzędu lub u sołtysa wsi.
2.5 Potrzeby inwestycyjne:
Priorytetową inwestycją w 2017 r. jest budowa Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Na ten cel zaplanowano 50 000, 00 zł. Koszt budowy może przewyższyć zaplanowane koszty w budżecie.
2.6 Koszty funkcjonowania systemu gospodarki odpadami:
Plan na 2016 r: 480 000,00 zł
W tym:
a/ wynagrodzenie i pochodne wynagrodzenia: 68 139,00 zł
b/ odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych: 356 400,00 zł
c/ zakup materiałów i usług do obsługi systemu gospodarki odpadami: 5 773,00 zł
d/ wydatki majątkowe (PSZOK): 50 000,00 zł
Wykonanie planu: 449 104,19 zł
W tym:
a/ wynagrodzenie i pochodne wynagrodzenia: 68 131,63 zł
b/ odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych: 356 400,00 zł
c/ zakup materiałów i usług do obsługi systemu gospodarki odpadami 5 772,56 zł
d/ wydatki majątkowe ( dokumentacja na PSZOK): 18 800,00 zł
2.7 Gospodarka odpadami w 2016 roku:
A/ Ludność:
– na obszarze gminy Nozdrzec, zamieszkuje ponad 8 tys. osób
B/ Odpady: Informacja o odebranych odpadach komunalnych nieulegających biodegradacji:
Kod odpadu | Rodzaj odebranych odpadów komunalnych | Masa odebranych odpadów komunalnych [Mg] | |||
20 03 01 | Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne | 276,321 | |||
– 20 02 03 | – Inne odpady nieulegające biodegradacji | 15,650 | |||
– 15 01 04 | – Opakowania z metali | 1,640 | |||
– 20 03 07 | – Odpady wielkogabarytowe | 132,881 | |||
– 15 01 06 | – Zmieszane odpady opakowaniowe | 0,310 | |||
– 16 01 03 | – Zużyte opony | 13,080 | |||
– 20 01 35* | – Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki | 4,040 | |||
– 15 01 07 | – Opakowania ze szkła | 84,420 | |||
– 15 01 02 | – Opakowania z tworzyw sztucznych | 112,800 | |||
– 17 01 01 | – Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórki i remontów | 0,100 | |||
Informacja o selektywnie odebranych odpadach komunalnych ulegających biodegradacji | |||||
15 01 01 | Opakowania z papieru i tektury | 2,000 | |||
INFORMACJA O MASIE POZOSTAŁOŚCI Z SORTOWANIA I POZOSTAŁOŚCI Z MECHANICZNO-BIOLOGICZNEGO PRZETWARZANIA, PRZEZNACZONYCH DO SKŁADOWANIA, POWSTAŁYCH Z ODEBRANYCH I ZEBRANYCH Z TERENU GMINY ODPADÓW KOMUNALNYCH |
|||||
Nazwa i adres instalacji, w której zostały wytworzone odpady o kodzie 19 12 12 przeznaczone do składowania z odebranych i zebranych z terenu gminy/związku międzygminnego odpadów komunalnych | Masa odpadów o kodzie 19 12 12 przeznaczonych do składowania powstałych po sortowaniu odpadów selektywnie odebranych i zebranych [Mg] | Masa odpadów o kodzie 19 12 12 przeznaczonych do składowania powstałych po sortowaniu albo mechaniczno-biologicznym przetwarzaniu zmieszanych odpadów komunalnych [Mg] | Nazwa i adres składowiska, na które przekazano odpady o kodzie 19 12 12 przeznaczone do składowania wytworzone z odebranych i zebranych z terenu gminy/związku międzygminnego odpadów komunalnych | ||
P.H.P.U ZAGRODA Sp. z o.o. Sortownia odpadów zmieszanych
ul. 1-go Maja 38B 38-100 Strzyżów |
– | 8,710 | Składowisko odpadów w StrzyżowieSkładowisko „Strzyżów” ul. 1-go Maja 38-100 Strzyżów |
||
a) Informacja o masie odpadów papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła12) przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi z odpadów odebranych i zebranych z terenu gminy/związku międzygminnego w danym okresie sprawozdawczym |
||
Kod odpadów przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi7) | Rodzaj odpadów przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi7) | Masa odpadów przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi8) [Mg] |
15 01 01 | Opakowania z papieru i tektury | 1,652 |
15 01 02 | Opakowania z tworzyw sztucznych | 28,706 |
15 01 04 | Opakowania z metali | 10,553 |
15 01 05 | Opakowania wielomateriałowe | 0,180 |
15 01 07 | Opakowania ze szkła | 75,961 |
19 12 01 | Papier i tektura | 0,370 |
19 12 02 | Metale żelazne | 1,600 |
Nieczystości ciekłe: 15 639,20 m3
LICZBA WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI, OD KTÓRYCH ZOSTAŁY ODEBRANE ODPADY KOMUNALNE: 2 238
C/ Miejsce instalacji, do której zostały przekazane odpady komunalne z terenu gminy Nozdrzec:
– Sortownia odpadów zmieszanych P.H.P.U ZAGRODA Sp. z o.o. Ul. 1 – go Maja 38 B, 38-100 Strzyżów
– Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne ul. 1-go Maja 38-100 Strzyżów
– Zakład Zagospodarowania Odpadów w Błażowej ul. Myśliwska 36-030 Błażowa (Sortownia odpadów z selektywnej zbiórki)
– Sortownia odpadów zmieszanych i z selektywnej zbiórki w miejscowości Wolica PHU EKOMAX Jerzy Kotulak ul. Hankówka 28, 38-200 Jasło
– Składowisko odpadów „Kozodrza” 39-103 Ostrów
– Produkcja Handel Usługi Ekomax Kotulak Jerzy ul. Hankówka 28, 38-200 Jasło
– P.H.P.U „ZAGRODA” Sp. z o.o. w Strzyżowie, ul. 1-go Maja 38B 38-100 Strzyżów
D/ OSIĄGNIĘTY POZIOM OGRANICZENIA MASY ODPADÓW KOMUNALNYCH ULEGAJĄCYCH BIODEGRADACJI KIEROWANYCH DO SKŁADOWANIA: 0 %
– dopuszczalny: na 2016 rok: 45 %
E/ Osiągnięty poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła [%]: 30,09 %
– obowiązek osiągnięcia poziomu: na rok 2016: 18 %.
ANALIZĘ STANU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI OPRACOWAŁA: Elżbieta Gierula